יחסי הציבור שלכם משמעותיים עוד יותר בעידן הצ'אטבוטים לבינה מלאכותית

גוגל כבר לא לבד. צרכנים שואלים ומתייעצים יותר ויותר עם הצ'אטבוטים של הבינה המלאכותית ומקבלים המלצות ורשימות של חברות מובילות. אם המותג שלכם לא יהיה ברשימת המותגים ש- ChatGPT ממליצה או מזכירה, תאבדו גובה  בקרב על התודעה בקרב הצרכנים. איך יוצרים נוכחות בצ'אטבוטים? נוכחות נכונה באינטרנט ובאמצעי התקשורת המוכרים, עושים את ההבדל

מאת: תום רוזנשטרום

בספרם "שקיעת הפרסום ועליית יחסי הציבור" שהתפרסם בתחילת שנות ה- 2000 על ידי גורואי השיווק  אל ריס ולורה ריס, מחברי רבי מכר בתחום האסטרטגיה והשיווק, הם קובעים כי בעידן האינטרנט הדרך לבנות מותגים הוא באמצעות יחסי הציבור ולא באמצעות פרסום. "גורם האמינות, שהוא הגורם המכריע בבנית מותגים, מוגבל מאוד בפרסום ורק יחסי הציבור יכולים להעניק למותג אמינות", קובעים הכותבים.

מאז כתיבת הספר ועד היום נוספו בעולמנו ערוצים חדשים לצריכת מדיה וגיבוש מידע על מותגים ואנשים, ממנוע החיפוש גוגל ועד הרשתות החברתיות השונות. עימם הופיע גם תחום ה- SEO (אופטימיזציה של מנועי חיפוש), אשר נועד לשפר את הנראות של אתרים במנועי חיפוש.

תום רוזנשטרום
תום רוזנשטרום

מנועי החיפוש מסתמכים על מקורות אמינים ואיכותיים

נראה היה שעם כניסת הרשתות החברתיות ירד הערך של יחסי הציבור. אבל לא כך הדבר. בתחילת הדרך, מנועי החיפוש הסתמכו בעיקר על מילות מפתח ותדירות הופעתן בטקסטים, אך ככל שהטכנולוגיה התפתחה, כך גם האלגוריתמים הפכו למתקדמים יותר. כיום, גוגל ושאר מנועי החיפוש נותנים עדיפות לתוכן איכותי, סמכותי ומקושר לאתרים אמינים, מה שהופך כתבות וידיעות במדיה לחשובות לצורך הופעה מכובדת במנועי החיפוש ואת יחסי ציבור לכלי משמעותי בקידום דיגיטלי. אחד הגורמים החשובים ביותר בקידום אתרים הוא קישורים חיצוניים מאתרים בעלי סמכות. כאשר כתבות על חברה או מותג מופיעות באתרי חדשות גדולים, הן משמשות כהמלצה בעיני האלגוריתמים של מנועי החיפוש. ככל שיש יותר אזכורים וקישורים חיצוניים, כך האתר נתפס כאמין יותר והדירוג שלו משתפר. בנוסף, כתבות תקשורתיות מביאות תנועה אורגנית ישירה לאתר, מה שמחזק עוד יותר את חשיבותו בעיני גוגל.

גוגל לא לבד. גולשים מקבלים תשובות מכלי ה- AI

אבל היום גוגל לא לבד. לאן ייגש גולש ממוצע אם ירצה לשאול שאלות כמו: על איזו מניה תמליץ לי לרכוש? איזה רכב שטח אפשר לרכוש בפחות מ- 200,000 שקל, איזה מלון מומלץ בגליל המערבי מיהם משרדי העו"ד הטובים בישראל לתביעות ייצוגיות. סביר להניח שיילך לדבר עם הצ'אטבוטים מבוססי ה- AI –  ChatGPT, Gemini, Copilot או אחרים. ואם המותג שלכם לא יופיע ברשימת המומלצים בקטגוריה עליה הוא שואל, אתם מפסידים את הקרב על התודעה ואת הלקוח הפוטנציאלי.

צ'אטבוטים מבוססי AI שואבים את הידע שלהם ושולפים את התשובה שלהם על סמך מאגרי מידע נרחבים הכוללים אתרי חברות וארגונים, פורטלים ורטיקליים וכמובן אתרי חדשות ומאמרים. לשאלה כמו: איזה מחשב נייד תמליץ לי לרכוש? סביר שהצ'אטבוט יביא תוצאות מסקירות וכתבות בעיתונות. קל לבדוק זאת – ChatGPT למשל נותן לכם בתשובות גם את מקורות המידע שלו.

חשיבות גבוהה לנוכחות במדיה המסורתית בעידן ה- AI

אז גם בעידן הצ'אטבוטים מבוססי ה- AI יחסי הציבור עדיין נוכחים ובועטים ובעלי השפעה על תוצאות החיפושים וקיימת חשיבות גבוהה לנוכחות במדיה המסורתית. בניגוד לפרסום ממומן, יחסי ציבור מתמקדים בהשגת חשיפה אורגנית דרך ערוצי תקשורת מהימנים. כאשר מותג מופיע בכתבה עיתונאית או באתר סמכותי, הוא לא רק מקבל תנועה ישירה – הוא גם מעצב את הדרך שבה אלגוריתמים של AI מזהים אותו ומציגים אותו למשתמשים.

כאשר חברה או מוצר מוזכרים לעיתים קרובות בכתבות תקשורתיות, גדל הסיכוי שהמודלים האלו יכללו את המידע בתשובותיהם.

בעידן שבו AI מעצב מחדש את האופן שבו אנו צורכים מידע, ההשקעה ביצירת נוכחות תקשורתית משמעותית לא רק משפרת את הדירוג בגוגל, אלא גם מגדילה את הסיכוי שהמותג שלכם יהיה חלק מהתשובות שהמשתמשים מקבלים ממודלים חכמים. לכן, השקעה ביחסי ציבור תורמת לא רק ל SEO המסורתי, אלא גם לנוכחות במערכות AI מתקדמות שמעצבות את אופן הצגת המידע באינטרנט.זהו העתיד של השיווק הדיגיטלי, ועסקים שיפעלו נכון היום, יובילו מחר.

המאמר פורסם לראשונה באתר "מנהלי שיווק מצייצים".

תוכן עניינים

פוסטים נוספים

מתוך TheMarker: "היתרון של אולמדיה הוא הריכוז של לקוחות בתחומים דומים המאפשר לנו לחבר אותם לסיפור אחד"

כחלק מהשינויים הפוקדים את עולמות ההיי-טק, הטכנולוגיה, הצרכנות, התיירות והפיננסים, לצד שינויים מהותיים בשוק התקשורת המלווה בחדירה מסיבית של רשתות חברתיות וכלי תקשורת חדשים, האתגר

קרא עוד »